آنتی سنس ژن درمانی و کاهش غلظت ذرات کلسترول شبه LDL

3 اکتبر 2016- یک گزارش جدید از فاز دوم مطالعات استفاده از مهار کننده‌های آنتی سنس در ژن درمانی برای بهبود غلظت سرمی کلسترول نشان داد که این درمان بطور چشمگیری غلظت ذرات LDL  اصلاح شده یا لیپوپروتئین a  را کاهش می‌دهد.

 Lp(a)یا ذره‌ی LDLبه پروتئین دیگری بنام آپوپروتئین aمتصل می‌شود و لیپوپروتئین‌ها را می سازد. ما می‌توانیم غلظت Lp(a)را به عنوان یک نوع ذره ی ویژه‌ی LDLدر نظر بگیریم که خطر بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

بالا رفتن غلظت Lp(a)به عنوان یک عامل خطر عمده‌ی ژنتیکی برای تصلب شرایین که یکی از عوارض جدی بیماری دیابت نوع 2 است، محسوب می‌شود.

Lp(a)برای مدت‌های مدید، یک فاکتور ناشناخته در بروز عوارض قلبی عروقی بود به همین دلیل پزشکان مقدار آنرا اندازه‌ گیری نمی‌کردند یا نظارت دقیقی بر غلظت Lp(a)نداشتند. محققان به تازگی نشان داده‌اند که این ذرات نقش مهمی در ایجاد آترواسکلروز بویژه در افراد مقاوم به انسولین بازی می‌کنند.

پیشرفت از یک سرخرگ کاملاً طبیعی به یک سرخرگ آترواسکلروزی (تشکیل پلاک به دنبال یک واکنش التهابی) که ممکن است با گرفتگی سرخرگ همراه باشد با افزایش یا حضور Lp(a)بدتر می‌شود.

تحقیقات نشان می دهد بالا بودن Lp(a)یک عامل پیش برنده‌ی فرآیند آترواسکلروز از طریق تجمع چربی و ته نشین شدن چربیها بر روی دیواره‌ی سرخرگ است که همچنین ممکن است پاسخ ایمنی بیشتری را سبب شود.

نتایج این دوتحقیق تصادفی، دو سوکور و کنترل پلاسبو، درمجله‌ی Lancetمنتشرشد، این نتایج نشان می‌دهد دو الیگونوکلئوتید آنتی سنس که می توانند تأثیر یک ژن را با تغییر یا کاهش بیان آن از بین ببرند، می‌توانند برای بازگرداندن مقدار Lp(a)به سطح نرمال مورد استفاده قرار گیرند.

دو دارو توسط محققان به نام Ionis-APO(a)-Lrxو Ionis-APO(a)rxشناسایی گردید که به نظر می‌رسد قادر به  کاهش Lp(a)در بیماران از طریق هدف قرار دادن کارخانه‌ی ساخت Lp(a)یا هپاتوسیت‌ها (سلولهای کبدی ) باشند.

 در کارآزمایی اول 64 شرکت کننده به طور تصادفی،  100 تا 300 میلی گرم داروی  APO(a)-Lrxرا یک باردرهفته و به مدت چهار هفته دریافت کردند، نتایج این آزمایش نشان داد میزان Lp(a)برای افرادیکه غلظت Lp(a)در آنها در ابتدای آزمایش بین 125 تا 434 نانومول بر لیتر بود به میزان 66.8درصد کاهش یافت و برای افرادیکه غلظت Lp(a)در آنها قبل از شروع  درمان بیش از438 نانومول بر لیتر بود، 61.6درصد کاهش یافت.

درطی فاز دوم آزمایش، محققان به ارزیابی APO(a)-Lrxپرداختند، آنها دریافتند که از میان 30 شرکت کننده که 10 تا 40 میلی گرم از این دارو را به مدت 36 روز دریافت کرده بودند، Lp(a)در افرادیکه در گروه 10 میلی گرم از این دارو بودند، به میزان 66 درصد کاهش یافته و برای گروه تحت درمان با 40 میلی گرم از این دارو، کاهش Lp(a)90 درصد گزارش شد.

محققان همچنین مشاهده کردند که کاهش چشمگیری در سایر مارکرهای خطر آترواسکلروز نظیر کلسترول LDLکل، آپولیپوپروتئین Bو چربیهای اکسید شده در بیماران دریافت کننده‌ی هر دو دارو اتفاق افتاده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/oct/antisense-gene-therapy-can-cut-levels-of-harmful-ldl-like-cholesterol-particles-90958363.html